WE HAVE CHANGED! Home | Search | Help  
Home Page Università di Genova
The Department
Research
Education
Library and services
Events and seminars
  DISI -> The Department

The Department

Activities

Established in 1992 by a small group of researchers and professors, DISI now hosts about seventy people; nearly sixty people are engaged in research, with a teaching staff of about thirty.

DISI supports the teaching activity of the programs in Computer Science: laurea (undergraduate, three years) and laurea specialistica (postgraduate, two years); since 1993 it hosts a PhD program in Computer Science.

Research

The main research areas are: data bases and information systems, image processing, machine learning, artificial intelligence, geometric modeling and computer graphics, software development methods, parallel and distributed systems, programming languages, computational logic, computer algebra.

Industrial Cooperations

Research is performed in collaboration with national and international research centers and universities, and industry, indeed, over the years, DISI has established collaborations with over a hundred of research institutes in Europe and US. In the last five years 70% of our fund resources came from collaborations with external institutes and companies.

Location and facilities

DISI is located in Valletta Puggia, next to Villa Gambaro, one of most pleasant and quiet areas in town. Lecture-rooms and student areas are modern, spacious and well-lit. Computing facilities consist of several laboratories, specifically organized for teaching support, thesis project work, and research activities. Library service is provided by CSBMI (the Center of Library Services for Mathematics and Informatics); the nearby CUS (University Sport Center) offers a variety of facilities. DISI has its own glorious sport groups.

Il Dipartimento

AttivitÓ

Costituito nel 1992 da un piccolo gruppo di docenti, il DISI ora ospita una settantina di persone, di cui una sessantina impegnati nella ricerca, con circa trenta docenti.

Il DISI supporta l'attività didattica dei corsi di studio in Informatica: laurea (in tre anni) e laurea specialistica (due anni dopo la laurea); dal 1993 è sede di un dottorato di ricerca in Informatica.

Ricerca

Le principali aree di ricerca sono: basi di dati e sistemi informativi, elaborazione di immagini, intelligenza artificiale, modellazione geometrica e computer graphics, metodi di sviluppo del software, sistemi paralleli e distribuiti, linguaggi di programmazione, logica computazionale, computer algebra.

Cooperazione Industriale

L'attività scientifica è svolta in collaborazione con prestigiosi centri di ricerca italiani e stranieri e con imprese, tramite accordi quadro, progetti, contratti, borse di studio e stage. Gli enti di ricerca in Europa e in USA con cui si hanno, o si sono sono avute, collaborazioni superano il centinaio, e sono spesso assai prestigiosi. Negli ultimi cinque anni i finanziamenti al DISI per la ricerca da enti esterni all'Ateneo genovese hanno superato in media il settanta per cento delle entrate.

Ubicazione e attrezzature

La sede del DISI è in Valletta Puggia, contigua al parco di Villa Gambaro, una delle zone pi˙ belle e tranquille della città; le aule e gli spazi studio sono moderni, ampi e luminosi; le attrezzature di elaborazione sono organizzate in numerosi laboratori, per la didattica dei corsi, l'attività di tesi e la ricerca specialistica; il servizio di biblioteca è fornito dal Centro di Servizio Bibliotecario di Matematica e Informatica; la contiguità con i servizi del CUS (Palacus, campi di tennis e di calcetto) favoriscono l'attività sportiva, organizzata dal DISI con un apposito gruppo sportivo.

TOP top